Kundintervju – ÅJ Distribution

Här har vi Fredrik Ringström, VD på ÅJ Distribution. Vi har nyligen haft glädjen att få intervjua honom om deras styrkor och utmaningar inom hållbarhet samt om hans upplevelse av vårt stöd. Fredrik, du kan väl börja med att berätta lite om er verksamhet?

ÅJ Distribution är ett logistikcenter för marknads- och förbrukningsmaterial samt Brand Activation där vi hjälper våra kunders varumärke att öka värdet av kundupplevelsen i butik och på event genom effektiv logistik. Vi tillhandahåller smarta verktyg för planering, inköp, uppföljning samt hållbara och cirkulära lager-/logistiktjänster till ledande butikskedjor och varumärken i såväl Sverige, Norden som övriga världen.

Det låter som att ni kan bidra med positiv förändring i era kunduppdrag, är det så?
– Ja, som logistikföretag kan vi vara med och påverka kundernas utskick och kampanjer. Vi konsoliderar och optimerar flöden så att de ger positiva effekter för både ekonomin och klimatet, vi har precis avslutat ett projekt för en kund där vi kan redovisa en minskad miljöpåverkan med över 25 000 kg CO2. Vi har satta tydliga mål med vårt hållbarhetsarbete och de ingår i vår övergripande strategi som för närvarande sträcker sig till år 2025. Vi arbetar fokuserat mot 4 av FNs 17 globala mål. Prioriteringarna har varit viktiga för att både vi som företag ska utvecklas i en hållbar riktning och för att skapa nya hållbara och cirkulära erbjudanden till befintliga och nya kunder. 

Vilka är era styrkor och svagheter inom hållbarhet?
– Engagemanget från vår personal är vår största styrka! Det finns en genuin vilja att bli bättre och kunna presentera nya hållbara lösningar. I början var det dock svårt att se hur vi skulle gå tillväga då arbetet kändes massivt och det var oklart vart vi skulle lägga resurserna men med PURE ACTs hjälp kunde vi kartlägga detta och komma i gång. Plattformen Acture har gjort arbetet strukturerat och transparent i organisationen vilket har varit en framgångsfaktor för oss. Utmaningen framöver är att få branschen att förstå att det måste få kosta någon krona mer för hållbara produkter och tjänster, där är det en liten bit kvar.

Dela artikeln på sociala medier

Fler artiklar